خلل امنیتی در تلفن های همراه، لایه های پنهان در ریزپردازنده ها

تلفن همراه یکی از سودرسان ترین ابزارهاییست که تاکنون بشر استفاده و ابداع کرده است و تلفنهای همراه هوشمند یکی از مواهب و به همراه آن مخاطرات زندگی بشر در قرن بیست و یکم است. این مخاطرات زیان آـور از جمله اعتیاد به استفاده از تلفن همراه برای کودکان، عدم کسب توانایی برای اجتماعی شدن از جنبه های سیاسی نیز مخاطراتی دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. بررسی عملکرد تلفن همراه برای ورود به عرصه صیانت از حقوق مدنی و شهروندی یکی از مسائلیست که باید مورد توجه قرار گیرد. پیچیدگی ساختار ریزپردازنده ها امکان تعبیه لایه های اطلاعاتی مخفی از جمله جاسوسی را در نسلهای پیشرفته تلفن همراه ، کامپیوتر و دستگاههای نظیر آن تعبیه میکند. استانداردهای رایج در تلفن همراه با توجه به تبعیت از رگولاتوری آمریکایی برای حضور و فروش در آمریکا و سراسر دنیا اگر چه باندهای رادیویی تلفن همراه را محدود میسازد اما در استفاده و رمز گذاری اطلاعات اینترنتی نمیتوان رای به برائت بزرگترین سازندگان تراشه های الکترونیکی داد، چرا؟ چون ما تکنولوژی دقیق ساخت و تجزیه و یا مهندسی معکوس تراشه های الکترونیکی پیش رفته را نداریم.
به گزارش رای الیوم: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، به لبنانی‌ها به ویژه ساکنان جنوب و حامی حزب الله درباره تلفن همراه هشدار داد و این هشدار‌ها چند ماه قبل در جریان مراسم روز جانباز از زبان نصرالله بیان شد که طی آن دبیر کل حزب الله از تلفن‌های همراه به عنوان جاسوس قاتل نام برد که اطلاعات دقیق و رایگان به اسرائیل می‌دهد. نصرالله تاکید کرد: «باید درباره اطلاعاتی که از طریق تلفن همراه منتقل می‌شود بسیار محتاط بود. دوربین‌های متصل به اینترنت بزرگترین خدمت را به دشمن می‌دهند و باید در این نبرد خاموشش کرد.»

در دنیای دیجیتال امروز، ریزتراشه‌ها مهمترین و اصلی ترین جزء تشکیل دهنده همه تجهیزات الکترونیکی هستند، به طوریکه آنها را «مغز تجهیزات الکترونیکی مدرن» می نامند . اختراع ریزتراشه‌ها باعث شد تجهیزات الکترونیکی بسیار کوچک تر، ارزان تر، سریع تر و کارآمدتر از قبل شوند. در عصر هوش مصنوعی و تجهیزات هوشمند تمام عرصه‌های زندگی بشری، بدون ریزتراشه‌ها فلج خواهد شد. در تولید سیستم های کامپیوتری، تجهیزات مخابراتی، لوازم خانگی، نظام بانکی، سیستم های امنیتی، تجهیزات پزشکی، حمل و نقل، تجهیزات صنعتی، تجهیزات نظامی از میلیون‌ها ریز تراشه استفاده می‌شود. صنایع بسیار حساس کشتی سازی، هواپیماسازی، تجهیزات فضایی، موشک های هدایت شونده و پهبادها وابستگی شدیدی به ریزتراشه‌های فوق پیشرفته دارند به طوریکه از این قطعات بعنوان «فناوری جادویی» نام برده می‌شود.

آمریکا برای محدودتر کردن دسترسی چین به ریزتراشه‌های پیشرفته و فناوری ساخت آنها، در ژانویه 2023 هلند و ژاپن که بزرگترین کشورهای تولید کننده تجهیزات ساخت ریزتراشه‌ها می‌باشند را نیز متقاعد به کنترل صادرات تجهیزات ساخت ریزتراشه‌ها به چین کرد. شرکت هلندی ASML تنها تولید کننده آخرین نسل دستگاهای اسکنر فتولیتوگرافی می‌باشد که برای ساخت ریزتراشه‌های فوق پیشرفته استفاده می‌شوند. هلند در 30 ژوئن 2023 اعلام کرد که اقدمات کنترلی علیه چین از ابتدای سپتامبر 2023 اجرایی خواهند شد. تایوان که از دیگر تولید کنندگان ریزتراشه‌های پیشرفته می‌باشد، قبل از ژاپن و هلند، با سیاست های کنترلی آمریکا همراهی کرد. تایوان سالانه بیش از دو سوم ریزتراشه‌های مورد نیاز دنیا را تامین می‌کند و این رقم برای ریزتراشه‌های فوق پیشرفته به بیش از 90 درصد می رسد. شرکت TSMC در تایوان که سازنده ریزتراشه‌ها می‌باشد، گران ترین شرکت در کل آسیا و پیشرفته ترین شرکت تولید کننده ریزتراشه‌ها در دنیاست.

اهمیت و نقش کلیدی تایوان در شبکه تولید ریزتراشه‌ها در دنیا، برای آمریکا بسیار حیاتی است. اگر زمانی، کارخانه‌های ساخت ریزتراشه در تایوان به دست چین بیافتند و یا به دلیل درگیری نظامی، مسیر صادرات ریزتراشه‌ها از تایوان به بازار جهانی قطع شود، اقتصاد جهانی با وضعیت خطرناکی مواجه خواهد شد. بسیاری توان تولید ریزتراشه‌ها توسط تایوان را «سپر سلیکونی»( Silicon Shield) برای این جزیره می دانند که نقش یک عامل بازدارنده را بازی می‌کند و دخالت آمریکا برای کمک به تایوان در صورت حمله نظامی‌توسط چین را تضمین می‌کند. البته، تحت فشارهای شدید آمریکا طی سال های اخیر، شرکت تایوانی TSMC مجبور به سرمایه گذاری و ساخت کارخانه‌های جدید در خاک آمریکا شده است. بر اساس توافق صورت گرفته، این شرکت تا سال 2026 بیش از 40 میلیارد دلار برای ساخت پیشرفته ترین ریزتراشه‌ها در خاک آمریکا سرمایه گذاری خواهد کرد.

آمریکا در کنار تلاش برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری ریزتراشه‌ها، تلاش دارد با تصویب قوانین متعدد، شرکت های آمریکایی را تشویق به سرمایه گذاری بیشتر در این فناوری حساس در خاک آمریکا نماید. در جولای 2022، «قانون ریزتراشه‌ها»( CHIPS Act) با هدف تشویق تحقیقات، طراحی و ساخت ریزتراشه‌ها در خاک آمریکا تصویب شد. برخی معتقدند که جنگ تراشه‌ها بین آمریکا و چین تا حد زیادی شبیه به رقابت بین آمریکا و شوروی در فضا در دهه 1960 است.
در کنار تراشه ها و ریزتراشه ها، باقی سرویسهای اینترنتی از جمله گوگل، مایکروسافت و هوشهای مصنوعی ، آرشیو کاملی از فعالیتهای شما را در روز در اختیار* علاقمندان* قرار میدهند.
این به آن معناست که اگر یکی از شما عزیزان در “بالاترین” که علاقمند به تماشای پورن در گوگل هم هست ، فردا در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کند، لیست علاقمندی های او در پورن هاب روی گزارش اطلاعاتی ماموران سیا خواهد بود و “کاترین شکدم” به ابزاری برای فشار به سیاستهای او تبدیل خواهد شد.
از اینرو تا تکنولوژی شما به جایی نرسیده (که نخواهد رسید) که یا از خود ارضایی دست بردارید و به تحقیقات سیاسی بپردازید ، یا اینکه سیاست را ترک کنید، همواره طلاب عزیز ما که از اینترنت استفاده نمیکنند برای صیانت از آبروی نظامهای سیاسی به شما برتری دارند.

منابع:
1- رضا پیرپیران، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی
2- https://www.balatarin.com/permlink/2024/9/1/6215245

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *