به بهانه درگذشت محمد علی بهمنی؛ شاعر انالحق سرای

محمد علی بهمنی شاعر یکی از زیباترین ترانه های حبیب به نام ” خرچنگهای مردابی” امروز در سن ۸۲ٕ سالگی دار فانی را وداع گفتند.
در فرزای از ترانه محبوب ایشان آمده است” رسیده ام به کمالی که جز انالحق چیست؟ کمال را برای من کمال پرست” به این بهانه امروز به موضوع” حق “میپردازیم.
نخستین حق که از زردتشت آموخته شد، راستی مطلق است، گفتارنیک، پندار نیک و کردار نیک یعنی راستی در گفته و کرده و اندیشه.
اما دومین حق چیست؟ دومین حق که از فلسطین آموختیم اینست؟ که عده ای حق زیستن، تحصیل، خوراک، سفر ، خانه و اموال و … را از تو بگیرند و تو حق داشته باشی که از آنان باز بستاتی. حق دوم از حق نخست هزاران بار سخت تر و خطرناک تر است و آنجاست که حق در مقابل ناحق قرار میگیرد.

رسیده ای به کمالی که حق را بشناسی؟

زنهار مزن دست به دامان گروهی

کز حق ببریدند و به باطل گرویدند

چون خلق درآیند به بازار حقیقت

ترسم نفروشند متاعی که خریدند

کوتاه نظر غافل از آن سرو بلند است

کاین جامه به اندازهٔ هر کس نبریدند (فروغی بسطامی)

و اما فرشگرد نخستین حق ساده تر است ، اما برای فرشگرد دومین حق است که انسان بزرگ متولد میگردد.

دکتر امیرعلی رستم داودپور
دبیر انجمن قانون و شفا

پانوشت از ویکیپدیا: فَرَشگَرد در زبان پهلوی بمعنی رساندن جهان به کمالی است که در آغاز آفرینش و پیش از یورش اهریمن و ورود پلیدی به آن، وجود داشته‌است. و از ارکان اصلیِ مزدیسنا می‌باشد و برابر با معاد در ادیانِ سامی است. در متون دینی زرتشتی از آن به بازسازی جهان نام برده شده و با ظهور سوشیانت آغاز می‌گردد.در این دوره، بر حسب سنتِ زرتشتی و عقاید کهن، اهریمن شکست می‌خورد و دیوان به درون زمین فرومی‌روند و در پی آن، پلیدی از جهان رخت برمی بندد. در فرشگرد هر ایزدی دیو رقیب خود را از میان برمی‌دارد. زمان وقوع آن را در نیمروز و در گاه رپیتون دانسته و از این روز ایزد رپیتوین را سرور فرشگرد نامیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *