فراخوان مقاله ، شماره سوم ،سپتامبر 2024 مجله مطالعات حقوق بین الملل ایران (زبان انگلیسی)

شماره سوم مجله مطالعات حقوق بین الملل ایران، منتشر شده در لهستان پذیرای مقالات انگلیسی محققان و پژوهشگران عرصه حقوق بشر ، حقوق بین الملل، فلسفه خواهد بود.

تصویر روی جلد: هند رجب

هند رجب (2017/2018 – 29 ژانویه 2024) یک دختر فلسطینی شش ساله اهل محله تل الحوا در شهر غزه است که پس از شلیک تانک اسرائیل در غزه توسط ارتش اسرائیل کشته شد. لایان حماده (14 ساله) در 29 ژانویه 2024 از هلال احمر فلسطین درخواست کمک کرد. گزارش شده است که یک تانک اسرائیلی در منطقه «محله مالی» در محله تل الحوا در جنوب غربی شهر به سمت خودروی آنها گلوله شلیک کرده است. در حین تماس صدای جیغ نوزاد لایان و صدای شدید تیراندازی شنیده شد که ناگهان تماس قطع شد. هلال احمر فلسطین صدای ضبط شده ای را منتشر کرده بود که در آن صدای کودک به گوش می رسد، لیان که می خواست به آمبولانس ها بگوید که در اطرافش چه می گذرد گفت. “تانک کنار ما بود و بعد از آن صدای رگبار گلوله در حالی که لیان جیغ می‌زد شنیده شد” و بعد ارتباط با او قطع شد.

پس از آن پرسنل هلال احمر تلاش کردند تا تماس را دوباره برقرار کنند و معلوم شد که هند 6 ساله هنوز زنده است. سمیح حماده، عموی این کودک، در تماس تلفنی با شبکه تلویزیونی عربی توضیح داد که او همچنان با هند ارتباط برقرار کرده و با گفتن اینکه آمبولانس در راه است تا او را از محل خارج کند، سعی کرد او را آرام کند.

پس از آن، در یک مأموریت فوری، خدمه هلال احمر با هماهنگی رابط فلسطینی برای نجات او رفتند، اما ساعاتی پس از آن که برای نجات کودک هند، تماس با خدمه قطع شد.

بعد از 12 روز قطع ارتباط با خدمه هلال احمر، در روز شنبه 20 بهمن 1392، پیکر مطهر شهدای کودک هند رجب حماده (6 ساله) و پنج تن از اعضای خانواده بشار حماده پیدا شد. با همراهی همسر و فرزندانش محمد (11 ساله) و لیان (14 ساله) و رغد (13 ساله) پس از محاصره وسیله نقلیه ای که آنها در آن تردد می کردند 12 روز پیش در منطقه تل الحوا در جنوب غربی محاصره شده بود. هلال احمر شهر غزه اعلام کرد که آمبولانس این سازمان در منطقه تل الحوای شهر غزه پیدا شده است. که 12 روز پیش در حین انجام مأموریت نجات دختر کوچک هند رجب، جان پیراپزشکان یوسف زینو و احمد المدحون را گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *