پسته؟ مغز؟ کدامیک بیشتر متولی دارد؟

جمهوری اسلامی حکومتی است که در آن بسیاری از عناصر ناهمگن با هم سازگاری و روابط صمیمی پیدا میکنند مثلا اسلام با کمونیسم! پس خالی از لطف نیست رابطه صادرات پسته دهن گشاد و مغز را از ایران در یک مقاله کوتاه بررسی کنیم. امروز در اخبار منتشر شده اعلام گردید که نوزده دانشجوی پزشکی خانم از افغانستان به اسکاتلند وارد شدند. چهره خندان این بانوان در مقابل چهره حدود هفت میلیون افغان که در ایران به کار اشتغال دارند و تصویر آنها معمولا در رسانه های ایران به جز در مواقع جرم و جنایت منتشر نمیشود ما را بر آن داشت که سیاست جمهوری اسلامی در امر تبیین تفاوتهای میان پسته و مغز را بررسی کنیم.
کشوری که برای عمر فرزندان ایران برنامه ای نداشته و سالهای بسیاری از عمر را در پس موانع متعدد و تصنعی از جمله در کنکور ، سربازی، تحصیل بدون پراگماتیسم و عدم تولید کارآفرین و مبدع تباه میسازد و از بالاترین سرانه های خروج بدون بازگشت دانشجو در جهان برخوردار است، قاعدتا بین مغز افغان ها و پسته دهن گشاد (در علوم سیاسی دهن گشاد به عنصری گفته میشود که …) تفاوت چندان قائل نیست. هر چند مغز خود را میسازد اما باید قبول کرد که فرآیند خودسازی ، فرآیندی زمانبر، دشوار و مستلزم آزمون و خطایی است که اگر سیاستگذاران آن را آزموده و قبلا کاسته باشند سریعتر به نتیجه خواهد رسید.
اسکاتلند از نوزده افغان به اندازه چندین هزار افغان پذیرایی میکند در حالی که جوانان افغانستان برای وارد شدن به ایران باید از دیوار مرزی دو متری حائل بین ایران و افغانستان بپرند، دختران افغانستان باید در کنار بنیادهای آموزشی عکس موفقیت خود را منتشر کنند که هم شان و کرامت این بانوان را بالا میبرد و هم نشان از کرامت انسانی در برخی از سیاست گذاریهای خرد است.


هر زمانی به افغانستان نگاه میکنیم، باید بدانیم که اگر مبارزات مدنی بسیاری از اندیشمندان ایرانی پیش و پس از انقلاب اسلامی نبود، در ابتدای انقلاب پتانسیل تبدیل طلبه ها به طالبان وجود داشت و اوضاع ایران نیز دست کمی از افغانستان نداشت.
سیاستگذاریهایی که در ایران از جمله تحقیر و تبعیض قشر تحصیلکرده در دانشگاه ها مانند دانشگاه آزاد و نیز عدم تربیت کارآفرینان در دانشگاه وجود دارد بازار کار، بازار تحصیل و اشتغال را به کابوسی در مسیر زندگی جوانان تبدیل کرده است و معمولا خانواده ای نیست که این کابوس را ندیده باشد.
در پایان گمان میرود صادرات پسته و صادرات مغز هر دو دارای سیاستگذاران هم پایه و هم عقیده باشند که البته پسته از مغز صرفه اقتصادی و برگشت سرمایه بیشتر دارد.

پانوشت: فلسطین چنان که بارها گفته شد نشان از تمایز حق و باطل در حقیقت عمل و سیاستهای کلان است. اما باید زندگی را به طرز صحیح آموخت، زندگی فقط هنر شهادت طلبی نیست در واقع هنر شهادت طلبی نیز اگر به خطا برود همان چیزیست که در نهایت طالبان انتحاری را میسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *