هریس vs مخبر دزفولی: انتخابات فرمایشی در جمهوری اسلامی و انتخابات پولی در آمریکا

کامالا دوی هریس (انگلیسی: Kamala Devi Harris[۱]/ˈkɑ:mələ/ KAH-mə-lə؛ زادهٔ ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴) سیاستمدار و وکیل آمریکایی است که از ژانویه ۲۰۲۱ به‌عنوان چهل و نهمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مشغول به کار است. او اولین زن و اولین فرد سیاه‌پوست و آسیایی آمریکایی است که به این مقام دست یافته است. هریس از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به‌عنوان سناتور ایالات متحده از ایالت کالیفرنیا فعالیت می‌کرد. او عضو حزب دموکرات است و دومین زن سیاه‌پوست و نخستین آسیایی آمریکایی است که به سنا راه یافته است. پس از استعفای جو بایدن از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری آمریکا، کامالا هریس به‌عنوان کاندیدای حزب دموکرات معرفی شد.

اندیشمندان سیاسی تاریخ توسعه سیستم دو حزبی در آمریکا را به پنج دوره تقسیم می‌کنند که سیستم دو حزبی مدرن (که در حال حاضر در آمریکا جاریست) شامل دو حزب بزرگ این کشور، یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها می‌شود. البته احزاب سومی هم وجود دارند که معمولاً قدرت چندانی نداشته و عمدتاً در حد مدیریت بخش‌های محلی فعال هستند. از جمله قدرتمندترین احزاب سوم می‌توان به حزب آزادی‌خواه اشاره نمود.

سیستم احزاب سیاسی مدرن

سیستم احزاب در دوران فعلی شامل سیستم دو حزبی است که شامل دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان می‌شود. این دو حزب از سال ۱۸۵۲ برنده تمامی انتخابات ریاست جمهوری بوده و تقریباً از ۱۸۵۶ نیز کنترل کنگره را بدست گرفتند.

محمد مخبر دزفولی (زادهٔ ۴ تیر ۱۳۳۴) سیاستمدار و مدیر اجرایی ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم به‌عنوان هفتمین معاون اول رئیس‌جمهور ایران خدمت می‌کند. پس از کشته شدن سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین، در سانحه سقوط بالگرد و بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، محمد مخبر به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری تا زمان برگزاری انتخابات جدید مشغول به کار شد. او از سال ۱۴۰۱ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با وجود تمجید از مرحوم رئیسی، محمد مخبر از کاندیداتوری برای مقام اجرایی ارشد (رئیس جمهوری) منع شد. انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران تنها نشان‌دهنده تغییر سیاست کلی جمهوری اسلامی و فاصله گرفتن از خط مشی رئیسی است. تأیید آقای جلیلی در آخرین مناظره نیز حمایت از کاندیداتوری پزشکیان را نشان داد.

پرسش اینجاست، آیا انتخابات آزاد وجود دارد؟ پاسخ اینجاست، خیر. حداقل در ایران یا آمریکا نمیتوانید خارج از سیاست مقام رهبری و یا سیاست دو حزب عمده آمریکا وارد عرصه مدیریت ارشد اجرایی بشوید.

اگر آقای رئیسی قدیس نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، برای ادامه راه آن شهید ، هیچکس سزاوارتر از معاون اصلی ایشان نبود. جمهوری اسلا مقدس، نیک از ریزش آرا و خطرهای پیش روی تندروی و تک روی در عرصه سیاست بین الملل آگاه است و انتصاب آقای پزشکیان پس از تشخیص مصالح نظام تنفیذ گردید.

رحم الله من قراء الفاتحه للدموکراسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *