مشکلات دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی در خارج از کشور: مطالعه تجربی (مقاله انگلیسی)


کسانی که با مدرک و یا برای کسب مدرک تحصیلی وارد کشور ثالث میشوند دقت کنند، نخست اینکه قوانین کاری و استخدامی کشورها امکان رقابت برابر را برای اخذ فاند یا استخدام برای اتباع خارجی در زمینه های شغلی مرتبط از بین میبرد. دوم اینکه متاسفانه نیروی کار تحصیلکرده ایرانی با قواعد بازار کار آشنایی کافی ندارد، به عبارتی کار آفرین نیست، سوم اینکه فشار روانی باعث سایکوز و فروپاشی رواتی خانواده ها به دلیل مسائیل مربوط به اقامت ، کار، غربت میشود.

در پی قتل همسر و خودکشی یکی از پادکسترهای ایرانی یوتیوب بار دگر به مسائل مربوط به سلامت روان، کار و شرایط روانی دانشجویان، دانش آموختگان و مهاجران ایرانی در خارج از کشور پرداختیم.

این مقاله به بررسی چالش‌های چندگانه‌ای می‌پردازد که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی که به دنبال تحصیل و اشتغال در کشورهای ثالث هستند با آن مواجه‌اند. مقاله به سه مشکل عمده می‌پردازد: (1) موانع ایجاد شده توسط قوانین کار محلی که رقابت عادلانه برای نامزدهای خارجی را دشوار می‌سازد، (2) کمبود مهارت‌های کارآفرینی در میان فارغ‌التحصیلان ایرانی، و (3) فشارهای روانی که منجر به مشکلات سلامت روان و فروپاشی‌های خانوادگی می‌شود. یافته‌ها موانع قابل توجهی را که بر موفقیت در ادغام و پیشرفت حرفه‌ای متخصصان ایرانی در خارج از کشور تأثیر می‌گذارند، افشا می‌کند و دیدگاه‌هایی درباره راه‌حل‌ها و مکانیزم‌های حمایتی برای رسیدگی مؤثر به این چالش‌ها ارائه می‌دهد.


Davoudpour, A. R. (2024). Challenges Faced by Iranian Students and Graduates Seeking Education and Employment Abroad: An Empirical Study. Journal of Iranian International Legal Studies, 2957-2169.

Corresponding author email: davoudpour@canmedlaw.org.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *