تهدید یائیر کاتز به استفاده از سلاح‌های روز قیامت و تفسیر آن به عنوان احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یک مقام ارشد صنعت هواپیمایی اسرائیل اظهار داشت که تل آویو قابلیت “شکستن معادله” را با استفاده از آنچه وی “سلاح‌های روز قیامت” نامید، در صورت مواجهه با تهدید وجودی در منطقه، داراست.

روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از یائیر کاتز، رئیس شورای کارکنان صنایع هوافضای اسرائیل، گزارش داد که در صورت تصمیم کشورهای ایران، یمن، سوریه، عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه برای رویارویی با اسرائیل، اسرائیل گزینه “شکستن معادله” را مد نظر خواهد داشت.

کاتز در این رابطه گفته است: “ما توانایی استفاده از سلاح روز قیامت را داریم.”

مفسران این اظهارات یائیر کاتز را به عنوان اشاره‌ای به استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای تفسیر کرده‌اند.

گزینه سامسون (The Samson Option)

گزینه سامسون (عبری: ברירת שמשון, romanized: b’rerat shimshon) استراتژی بازدارندگی اسرائیل است که شامل تلافی گسترده با سلاح‌های هسته‌ای به عنوان “آخرین چاره” در برابر کشوری است که ارتش آن به اسرائیل حمله کرده و یا بخش بزرگی از آن را نابود کرده باشد .

مفسران همچنین از این اصطلاح برای اشاره به موقعیت‌هایی استفاده کرده‌اند که در آن‌ها بازیگران غیر هسته‌ای و غیر اسرائیلی تهدید به تلافی با سلاح‌های متعارف کرده‌اند .

آیا اسرائیل دولت با صلاحیت بین المللی است؟ به نظر میرسد اصولا اسرائیل از هنجار خارج شده و توانایی کوچکترین اظهار نظر در ابعاد هنجارهای بین المللی ندارد، این موضوع حتی در مصاحبه های شهروندان عادی سرزمینهای اشغالی نیز مشاهده میشود، چنین تهدیدی حتی از نظر حقوقی مجرمانه است و سازمانهای بازرسی سلاحهای هسته ای را ملزم به واکنش میکند.در واقع ظاهرا رویای مناشه امیر (منوچهر امیری) در مورد محو اسرائیل از صحنه خاورمیانه به تعبیر پیوسته و آنچه مشاهده میشود دیگر پروپاگاندای دموکراسی و پیشرفت و مدنیتی به نام اسرائیل نیست، بلکه لکه ننگیست که تا ابد در تاریخ بشر با تصاویر رنگی، متعدد و گویا بر جا خواهد ماند. هیچ نسل کشی و جنایت علیه بشریت در تاریخ اینگونه به وضوح به سمع و ظر بشر و تاریخ نرسیده است. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *