چه کسی از مناظره ها لذت میبرد؟

  • مردم ما چه کسانی هستند؟ مردم ما همان کسانی هستند که برای شهید رئیسی آمدند، مردم ما همان کسانی هستند که برای شهید سلیمانی آمدند، همه آمدند (زاکانی مناظره چهارم)
  • اگر در خیابان کیا اپتیما هست، آئودی هست، فولکس واگن هست به خاطر شهید رئیسی است، پول نفت آزاد شد و اتومبیل وارد شد (قاضی زاده مناظره چهارم)
  • جلیلی: بعد از برجام در دوره شما شهید سلیمانی عزیز ما را زدند (مناظره چهارم) در دوره مرحوم رئیسی نیز بیش از ده فرمانده ارشد سپاه و کنسولگری ایران در سوریه را زدند. هنوز دلیل سقوط هلیکوپتر مرحوم رئیسی برای مردم کاملا مشخص نیست.

به هر حال اشتباه در مناظره ها امکان پذیر است، اما سوال امروز اینست ، چه کسی از مناظره ها لذت میبرد؟ بسیار خوب بگذارید راحت تر بگوییم، اگر آمریکا از این مناظره ها لذت نبرد، اسرائیل قطعا لذت خواهد برد. نه به دلیل اینکه تخاصم با اسرائیل و آمریکا بد است یا تقابل با آنها در عرصه بین الملل آسان است.بلکه به این دلیل که کاندیدای ریاست جمهوری به جای اینکه به ساخت خودرو داخلی برقی فکر کند، مایل است ماشین سنگین را وارد کند (قالیباف) و در مناظره وعده ویرانی صنعت نیم بند خودرو سازی ایران را که با هزار ترفند تا کنون برجا مانده میدهد. به دلیل اینکه اندازه های یک رئیس جمهور یا یک مسئول که به خاطر او ده ها نفر را رد صلاحیت کرده اند، باید از سخنان پر از اشتباه و پر از نکته های واهی بزرگتر باشد.

چه کسی میتواند دشمنی آمریکا و اسرائیل و لابی کشورهای غربی برای عقب نگه داشتن ایران را حاشا کند؟ هیچکس، اما واقعیت اینست که در داخل کشور برای عقب نگه داشتن مملکت لابی قدرتمندی وجود دارد که ما را مردم ایران نمیشمارد. کسانی را که کلمات زائد الوصف این کاندیداها را که ناشی از دوران نقاهت مملکت ایران هستند، میشنود، میبیند و حتی در میابد که این کاندیداها هستند که ملت باید در تقابل یا حتی برای منویات آنان و عقبه آنان جان بدهد چه در جبهه های آزادیخواهی و چه در مقابل دشمنان خارجی، ملت باید قربانی کسانی بشود که سیاستمداری آنان ناشی از چوب الف بر سر مردمان حکمت پیشه، نکته بین و خردمند این مملکت است.

کسانی که بی محابا بر سر نیمی از ملت قمه میزنند، تولید کشورهای دیگر را مایه فخر خویش میشمارند، و نمیدانند سردار واقعی کسی است که بیاید و این مملکت را بسازد. اما پور محمدی سخن زیبایی گفت، هم غزه، هم فلسطین، هم یمن، هم عراق و هم سوریه و هم ایران (مناظره چهارم) و خود را در مقابل شعار احمقانه ای قرار داد (نه غزه ، نه لبنان ، جانم فدای ایران) که به ما میگوید سرتان به کار خودتان باشد تا ما هر غلطی میخواهیم در کشورها و ملتهای دیگر جهان بکنیم.

بخشی از سخنان آقای قالیباف نیز البته پرده برداری از پروژه ویژه و پشت پرده ای بود به مضمون” اگر این گروه به مقام ریاست جمهوری برسند با سایر قوا دچار مشکل میشوند” در واقع آقای قالیباف به صورت تلویحی بیان کردند که ریاست جمهوری به معنای رسیدن به اختیارات کافی عملی و اجرائی نمیباشد و باند بازی بر مصالح کشور میچربد.

در کل با توجه به اینکه صدای کهن ایرانی از میان این جمع کاندیداها شنیده نشد، استقلال و آزادگی ملت در میان آنان پاس داشته نشد و جمهوریت نیز در آنان جایگاهی ندارد، به نظر نمیرسد این کاندیداها حتی در استاندارد شعارهای خود جمهوری اسلامی باشند. اگر استانداردهای ملی گرایانه و تاریخی ملت ایران را نیز در نظر بگیریم، بیشتر دلایل دلسردی مردم از نظام جمهوری اسلامی و دغدغه های آنان ، عدم توانایی تمرکز دولتمردان جمهوری اسلامی بر ساختن به جای درگیری با هزاران معزل داخلی و خارجیست. در واقع توحید به جای آنکه در میان مدعیان حکومتهای توحیدی رخ نما شده باشد و تعاون ، صلح و … را در مناطق مدعی آن به ارمغان آورده باشد، در میان اتحادیه های اروپا و آمریکا، قلبهایشان را به هم نزدیک ساخته و از آنان شرکای اقتصادی و اجتماعی و دولتی ساخته تا حتی در عرصه معنوی نیز، اصول سیاست با دیانت متفاوت باشد. اگر توحید و یگانگی باشد در میان مخالفان جمهوری اسلامیست و نه در میان حکومتهای مدعی خلافت دنیای اسلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *