مساله غیبت و ظهور موعود – آیا موعود ظهور کرد

در آیین بودایی آنگاه که کسی قدر میابد و به درجات معنوی ویژه (آراهاتشیپ) میرسد گاه خود را از دیدگان مخفی میکند و به تزکیه نفس میپردازد، میوه این تزکیه نفس ، که در اسلام به آن ممسوس فی ذات الله 1گفته میشود و به علی نیز اطلاق گردیده در واقع با حق بودن علی و حق بودن علوی نیز تعبیر شده است و خارج از دایره معارف اسلامی نیست که به راحتی بتوان آن را بدعت نامید2. این مخفی شدن میتواند عامدانه و یا جبری باشد که در دین به عنوان موعود (سوشیانت در زردتشت، مهدی در اسلام شیعه و مسیح در مسیحیت ) اطلاق میگردد.
در واقع اگر خدایی بود که بود، ایران را از افتادن در چاه اسرائیل نجات داد با چهل سال تحریم و سختی و مشقت، ولی همدست جنایتکاران علیه بشریت نشدیم وگرنه با مساعدت روحانیت دروغین اکنون در جای اشتباه ایستاده بودیم. نمیشود سلاحهای کشتار جمعی ساخت و فروخت و استفاده کرد و از مهلکه این جهان جان سالم به در برد، این روحانیتی بود که خدا برای نجات به مردم ایران وعده کرد، نامش را هرچه میخواهید بگذارید، سوشیانت، مهدی ، مسیح و … . هر کدام در جایگاهی از خود معنی و مفهوم میابند.
از جمله در سرود ملی ایران آورده شده که فر ایزدی همیشه رهنمای ماست. برخی گمان میکنند راهنمایی فر ایزدی راهنمایی جزئیات و گفتن چه خوردن و چه پوشیدن است، ولی فر ایزدی گاه ملتی را با نرمی و در طی ده ها سال از گردنه ها و پیچ و خم تاریخ میرهاند حتی اگر رهبرانشان فرخ و فرزاد نباشند.
آیا خدایی بود؟
پاسخ را به شما میسپاریم، شاید خدایی بود که نمیخواست ایمان بیاورید، زیرا ایمان مسئولیت بزرگی برای نجات جهان ایجاد میکند چنانچه در عیسی مسیح متجلی شد.
در واقع صیام در قرآن روزه گرفتن خطاب به کسانیست که ایمان آورده اند، این روزه فقط روزه از خوراک و در ماه رمضان نیست بلکه میتواند روزه از اسراف ، قدرت، ثروت و شهرت باشد که در این جایگاه صیام همان پنهان شدن نوعی از چرخه فریبکارانه جهان است. به آیه ۱۸۳ سوره بقره “آیه صوم” می‌گویند: (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. در واقع غیبت میتواند صیام مهدوی باشد که او را از انظار پنهان میکند.
این نوع صیام البته موجب مفسده بخصوص در میان کسانی میشود که از امام خویش نقل قول میکنند. آقای کاظم صدیقی امام جمعه تهران بارها سخنانی مانند «امام زمان غصه می‌خورند» (خردادماه ۱۴۰۱) و «امام زمان فرمودند امامزاده‌ها نامه‌های مردم را برای من حواله می‌کنند و من آنها را پاراف و امضاء می‌کنم» (فروردین ۱۳۹۸) را بیان کرده است. بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با توجه به تکرار این نوع ادعاها می‌گویند آقای صدیقی به گونه‌ای صحبت می‌کند که «انگار مسئول دفتر امام زمان در روی زمین است».

آقای صدیقی علاوه بر بیان مواردی درباره امام دوازدهم درباره «معجزات و کرامات» اشخاص نیز اظهاراتی بیان کرده است. از معدود مواردی که منجر به عذرخواهی آقای صدیقی شد به اظهارات جنجالی او در جریان فوت محمدتقی مصباح‌یزدی، روحانی نزدیک به علی خامنه‌ای برمی‌گردد. او در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ نقل قول کرده بود که آقای مصباح یزدی در هنگام غسل دادن چشم باز کرده و « یک نگاه مهربانانه‌ای کرد و دوباره چشمانش را بست».

محسن خزعلی، فرزند ارشد ابوالقاسم خزعلی، عضو پیشین شورای نگهبان گفته بود که «آقای صدیقی به‌قدری دروغ به امام زمان بسته مراجع ایشان را راه نمی‌دهند».

اگر کمی به عقب برگردیم آقای مصباح‌یزدی نیز در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ گفته بود «امام زمان برای پیروزی احمدی‌نژاد دعا می‌کند».
برخی ایمان را نتیجه دیانت مینامند ولی دیانت به رنجهای آدمی و بشریت خاتمه نمیدهد، بلکه ایمان نتیجه معرفت است، هنگامی که از کارل یونگ پرسیده میشود که آیا به خدا ایمان دارد، او پاسخ میدهد، میدانم که هست. معرفت در کارل یونگ روانشناس در ایجاد مکتب سودمند روان درمانی تجلی میابد. در حالی که گاه دیانت موجب دیوانگی و ناآرامی فرد و عدم تطابق با محیط ، جامعه و ملت میگردد.

به نظر میرسد، مهدی ظهور کرد، سوشیانت قیام کرد، مسیح آمد و این امر هزاران بار تکرار خواهد شد، زیرا خدا کسانی را که بخواهد نجات خواهد داد و کسانی که نخواهند بنده هزار خدا خواهند گردید، خواه پول، شهرت، ثروت ، سلاح و مانند آن باشد. ایمان به این خدایان بسیار آُسان تر از خدای خرد، معارف و آرهاتشیپ است.

دکتر امیرعلی رستم داودپور
دبیر انجمن قانون و شفا

تصویر متن: تصویر آمدن مهدی که از پشت سر نشان داده میشود تا به وجهه ایشان و تقدس ایشان اهانتی صورت نگرفته باشد. این تصویر از جمله در سایت ایسنا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.


  1. في قول رسول الله (صلى الله عليه وآله) : « لا تسبّوا عليّاً ; فإنّه ممسوس في ذات الله تعالى » ↩︎
  2.  عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ به روایتی از پیامبر اسلام(ص) اشاره دارد ↩︎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *