طرح ماهان، ابزارها و هرز برنامه های به سخره گرفتن مردم

چند سال پیش ویدئویی از مشاور امنیتی رئیس ساواک در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل انقلاب منتشر شد که در آن از طرحی به نام «ماهان» نام برده می‌شود که در سال‌های پایانی حکومت پهلوی در «دولت نظامی ازهاری» اجرا می‌شود.
در مصاحبه مامور ساواک که به نوعی یادآور اعترافات اجباری است و درباره سرنوشت او اطلاعاتی در دست نیست، می‌گوید به پیشنهاد موساد یک طرح عملیات روانی برای سخره گرفتن اعتقادات مذهبی مردم صورت گرفت و «۲۰ میلیون تومان بودجه برای آن درنظر گرفته شد» منبع بی بی سی.

او در ادامه می‌گوید قسمت اصلی این بودجه هزینه «روحانی‌نماها» شد تا آنها تبلیغ کنند که امام رضا را در خواب دیده‌اند و «امام رضا توصیه کرده به شاه کمک کنید تا در ایران بماند» و یکی دیگر از شایعات «دیدن آیت‌الله خمینی در ماه» بوده است.

این طرح ممکن است امروز به نام «ماهان» نامیده نشود و اسمی مانند (מְגוּחָך) داشته باشد، اما در فضای فعلی کنونی نه تنها اعتقادات بلکه اتلاف و تسبیت وقت و عمر مردم، با ابزارها و هرز افزارها و کارهای کاذب، با پروژه های نیمه تمام ، سیاستمداران دروغین در رسانه ها و آخوندها مانند هخا، آخوندهای سنی و شیعه آنلاین غیره به صورت سیستماتیک دنبال میگردد. این سیاستها ممکن است حتی از ناحیه خود جمهوری اسلامی برای تخریب مخالفان برنامه ریزی شده باشد که خود به دوقطبی شدن شدید جامعه و فریب خوردگی عمومی انجامیده است که در این صورت باید آن را برنامه «مسیحای دروغین» نامید. برنامه هایی مانند همستر، پای و مانند آن که ضریب نفوذ آنها خارج از ایران نزدیک به صفر است ، به سرعت صفوف مردم ایران را در مینوردد. شانتاژها و تخریب وجهه فرهنگی ملت با فحاشی های سیستماتیک، معارضه با منافع ملی، به عنوان مثال تخریب چشم ایران در مقابل همسایگان و همسایگان در مقابل ایران به نحوی سیستماتیک از شکل گیری منافع منطقه ای جلوگیری میکند.

در مصاحبه ای با امیرعلی داودپور، دبیر انجمن قانون و شفا، اساس و پایه طراحی این برنامه ها و کاربرد و اقبال عمومی به آنها مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر داودپور به شدت از رواج برنامه‌هایی که به نظر او موجب بطالت و هدر رفتن زمان مردم می‌شود، انتقاد کرد. وی اظهار داشت که بهتر است افراد به جای صرف وقت بر روی برنامه هایی مانند همستر و پای برنامه‌ها، از ابزارهای مفید مانند ChatGPT برای یادگیری و پیشرفت شخصی استفاده کنند. وی تأکید کرد که هر کسی می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای به شدت کاربردی مانند هوش مصنوعی از پایه شروع کند و مهارت‌های جدیدی بیاموزد، و افزایش استفاده از برنامه‌های بی‌فایده تنها نشانه‌ای از سطح پایین آگاهی یک ملت است.

داودپور به برنامه‌هایی مانند همستر و نات کوین اشاره کرد و معتقد است که پشت این برنامه‌ها سیاستی وجود دارد که هدف آن به بطالت کشاندن مردم و تلف کردن عمر مفید آن‌هاست. او خاطرنشان کرد که قبل از همستر، برنامه‌ای به نام پای وجود داشت که به همان شیوه مردم را مشغول کرده بود. به عنوان مثال، یکی از همکاران داودپور که دارای مدرک دکتری بود نیز فریب این برنامه را خورده بود، و داودپور بر این باور است که اگر افراد تحصیل‌کرده هم چنین اشتباهاتی می‌کنند، نباید از مردم عادی انتظار بیشتری داشت.

در پایان، ایشان به یکی از خدایان قدیم ایرانی به نام زروان (یا زویران) که معادل خدای زمان کرونوس است، اشاره کرد. او اعتقاد دارد که کسانی که زمان را ارزش نمی‌دهند و آن را حتی با یک نوشته ساده هم گرامی نمی‌دارند، به نوعی کفران نعمت و سلامت می‌ورزند.
بررسی عملکرد و هدف نرم‌افزارهای اینچنینی نشان میدهد که توسعه دهندگان با هدف افزایش مخاطب و بالا بردن ارزش یک رمز ارز برای لیست شدن در صرافی‌های معتبر فعالیت میکنند. . فرآیند به این صورت است که پس از لیست شدن رمز ارز در صرافی، قیمت آن به سرعت افزایش می‌یابد (پامپ می‌شود) و صاحب توکن در عرض چند ثانیه ارز را به فروش می‌رساند. پس از این فروش سریع، قیمت رمز ارز به شدت کاهش می‌یابد (دیسچارژ می‌شود) و دیگر به اوج قبلی خود نمی‌رسد. دلیل این اتفاق آن است که صاحب توکن مقدار زیادی از پشتوانه مالی چند میلیون دلاری را برداشت کرده و نقدینگی کافی برای پشتیبانی از قیمت باقی نمی‌ماند. متأسفانه این نوع فعالیت‌ها عمدتاً در بازارهای غیررگوله مانند ایران و کشورهای جهان سوم اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *