راه اندازی سامانه املاک ساتبی توسط وکیل ایرانی

ساتبیز (به انگلیسی: Sotheby’s) یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که توسط بریتانیایی‌ها تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد. ساتبیز یکی از بزرگ‌ترین حراجی‌های آثار هنری، جواهرات و اقلام کلکسیونی در جهان است و دارای ۸۰ شعبه در ۴۰ کشور مختلف است و در بریتانیا نیز حضور فعالی دارد.

این شرکت در ۱۱ مارس ۱۷۴۴ توسط ساموئل بیکر، که یک کتابفروش بود، در لندن تأسیس شد. در سال ۱۷۶۷، پس از اینکه جورج لی به عنوان شریک او وارد شرکت شد، نام شرکت به بیکر و لی تغییر یافت. در سال ۱۷۷۸ پس از مرگ بیکر، جان ساتبی که برادرزاده لی بود و سهم لی را به ارث برده بود، نام شرکت را به “لی و ساتبی” تغییر داد. نام‌های دیگر این شرکت در طول تاریخ عبارتند از: “لی، ساتبی و ویلکینسون”، “ساتبی، ویلکینسون و هاج (۱۸۶۴–۱۹۲۴)”، “ساتبی و کمپانی (1924-1983)”، “مسرز ساتبی”، “ساتبی و ویلکینسون”، “ساتبی ماک‌ون‌وای” و “ساتبیز و کمپانی”.

این شرکت در ابتدا در اوت ۱۹۸۳ در ایالت میشیگان آمریکا به نام شرکت هلدینگ ساتبیز (Sotheby’s Holdings, Inc) ثبت شد و سپس در ژوئن ۲۰۰۶ در ایالت دلاور با نام ساتبیز (Sotheby’s) به ثبت رسید. در ژوئیه ۲۰۱۶، شرکت بیمه چینی Taikang Life سهام این شرکت را خریداری کرده و به بزرگ‌ترین سهامدار آن تبدیل شد. در ژوئن ۲۰۱۹، ساتبیز اعلام کرد که توسط پاتریک دراحی، بازرگان فرانسوی-اسرائیلی، با ۶۱ درصد سهام بازار خریداری شده است.

مؤسسه هنری ساتبیز (یک مرکز آموزشی)، املاک بین‌المللی ساتبی (فروشندگان املاک) و آر-ام ساتبیز (فروشندگان خودروهای کلاسیک) شرکت‌های تابعه این شرکت بزرگ هستند.

اخیرا سامانه املاک ساتبی (https://sothbey.homes) توسط وکیل حقوق بین الملل ایرانی دکتر امیرعلی داودپور راه اندازی گردیده است که در مخالفت با حراج و سرقت اموال معنوی ایرانیان در عرصه های بین المللی میباشد.

در مصاحبه ای که با آقای دکتر داودپور انجام گردید ایشان خاطر نشان کرد “من دامنه شرکت ساتبی را به مبلغ دو دلار خریداری کردم و پلتفرم املاک را در آن راه اندازی کردم که نخست برای مخالفت سرقت و حراج اموال معنوی ایرانیان که بدون مجوز ملی از ایران خارج شده و سپس به دلیل اینکه خواهان مقابله با سیاست پول در مقابل اعتبار هستم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *